‘Als iemand in Parijs nú belt voor een spiegel op maat, rijden we vannacht nog naar Frankrijk’

‘Als iemand in Parijs nú belt voor een spiegel op maat, rijden we vannacht nog naar Frankrijk’

Die grote spiegelwand in de sportschool of de balletstudio? Het zou zomaar kunnen dat ‘ie van FOSK The Mirror Company komt. Het Jouster bedrijf van Arjen Folkerts levert al 15 jaar spiegels op maat door heel Nederland en ver daarbuiten. Arjens drive? Zijn fascinatie voor perfectie. ‘Ik ga graag uitdagingen aan die anderen uit de weg gaan.’

Een vrij recente opdracht van FOSK The Mirror Company was het monteren van vier meter hoge spiegels in het staatstheater in het Duitse Dresden. “Best een pittige klus, maar het slaagde en de klant was tevreden. Dat is het leuke van ons werk: we maken iets waar mensen blij van worden. Onze spiegels komen vaak terecht bij klanten uit de wereld van de expressie, zoals dansscholen of theaters. Mensen in die hoek laten doorgaans snel hun emoties zien. Vaak hebben we de spiegel nog maar amper bevestigd of de klant begint er bij wijze van spreken al pirouettes voor te draaien.”

FOSK The Mirror Company uit Joure is specialist in professionele spiegels van hoge kwaliteit. FOSK produceert in eigen huis verrijdbare spiegels, spiegels op maat, inklapbare spiegels en spiegelwanden voor uiteenlopende toepassingen. “Ons team bestaat uit vier personen: mijn vader Jan, Ger, Cor en ikzelf”, vertelt eigenaar Arjen Folkerts (43). “Ook mijn vrouw en schoonvader zijn bij ons bedrijf betrokken. Onze klanten zijn onder meer sport-, dans- en yogascholen, revalidatiecentra, theaters en maneges. Maar we produceren ook spiegels voor de modebranche, evenementen, shows, musicals en tv-programma’s.”

Ongeveer de helft van die klanten komt uit het buitenland, met name uit Duitsland, Noorwegen en Zweden. Tussen de klanten zitten ook gerenommeerde namen, zoals Louis Vuitton, Walt Disney en Mercedes. Arjen: “Ooit heeft Madonna spiegels van ons afgenomen. Ook hebben we spiegels verhuurd voor concerten van andere bekende artiesten. Maar eerlijk gezegd praten we er zelden over dat we bekende klanten en klanten in het hogere segment hebben. Het laatste dat ik wil, is op hun succes ‘meeliften’.”

Toch de onvermijdelijke vraag: hoe komen zulke internationale namen bij een bedrijf uit Joure terecht?
“We zitten in een nichemarkt en zijn online goed te vinden. Maar het zit ‘m vooral in de premium kwaliteit die we bieden: spiegels met helder glas en bijna geen vertekening. Neem onze verrijdbare spiegel, een betere is er niet op de markt. Dit product is uitgebreid getest op veiligheid en heeft een TÜV-certificaat, net als onze andere producten. De kans dat ‘ie breekt is nihil. En mocht dat wel gebeuren, dan is er door de manier van verlijmen geen gevaar.” 

Waarom is dat kwaliteitsaspect voor jou zo belangrijk?
“Dat heeft iets met streberigheid te maken, denk ik. Ik ben een sportman, heb vroeger op subtopniveau geschaatst. Ik deed er alles voor om dat ene doel te behalen. Mijn focus lag op trainen, eten en slapen, het was een way of life. Die fascinatie voor perfectie zit er nog steeds in. Als iets tot in de perfectie is doorontwikkeld – maakt niet uit wat, al is het een schroevendraaier – vind ik het interessant. Daarom wil ik zelf ook een goed product leveren. En het snel en netjes monteren. Als bedrijf verbeteren we onszelf steeds. Voorheen was onze langste spiegel 2,5 meter, inmiddels leveren we ook spiegels van 5 meter uit één stuk. Dat kan niet iedereen.”

Wat geeft jou de grootste kick in je werk?
“Uitdagingen aangaan die anderen uit de weg gaan. Bij FOSK hebben we een klein team. Veel spiegels monteer ik zelf bij de klant, meestal in m’n eentje. Het gebeurt wel dat ik met een grote spiegel van 50 kilo op m’n rug naar de derde verdieping moet. Via de trap. De meesten durven zoiets niet aan. Op zo’n moment denk ik juist: dit wordt interessant. Zo kunnen we een 20 meter lange spiegelwand in een manege in één dag monteren. ’s Morgens 7.00 uur starten, ’s avonds om 20.00 uur klaar. Concullega’s doen daar rustig drie dagen over, met meerdere personen.” 

Waarom kunnen jullie dat sneller?
“Dat zit onder andere in de herhaling van montagehandelingen en het continu perfectioneren van de constructie. Wat ons product overigens niet per se duurder maakt, want we willen betaalbaar blijven.”

FOSK Mirrors is in 2010 een beetje bij toeval ontstaan, toch?
“Ondernemer was ik altijd al, ik heb nooit voor een baas gewerkt. Hiervoor was ik ondernemer in de landbouwmachines en had ik een schildersbedrijf. De vraag of we een verrijdbare spiegel konden leveren, kwam inderdaad toevallig via mijn vader voorbij. Ik dacht: dit is misschien iets. Dat leidde uiteindelijk tot deze onderneming.” 

Wat typeert je ondernemersreis tot nu toe?
“Mijn motto is: ’Net seure, mar dwaan’. Als je iets wilt, moet je het gewoon doen. En er echt vol voor gaan.”

Welke raakvlakken zie je tussen je sporttijd en je leven nu als ondernemer?
“Vooral dat doorzettingsvermogen. Ik begin nu iedere ochtend om kwart over 5, half zes. ’s Avonds om een uur of acht hou ik pas op. Ik ga helemaal op in wat ik doe. Ik wil weten hoe dingen in elkaar zitten: hoe werkt dit, hoe zit dat? En hoe pakken we dingen aan in het bedrijf? Daar ben ik 24/7 mee bezig. Er gaat momenteel ook veel tijd zitten in de verbouwing van onze boerderij, dus ik ben samen met mijn vrouw Frederika continu bezig.”

Is je bedrijf een spiegel van jou als mens?
“Ja, zeker weten. Ook als het gaat om mijn chaotische kant. Organisatorisch ben ik niet sterk. En ik doe alles uit mijn hoofd, ik schrijf niks op. Aan dat ongeorganiseerde moet ik wel werken. Ik zou op dit moment in Zweden zitten voor een klant, maar dat moest ik uitstellen. Ik had dat alleen niet gemeld aan het team, dus waren ze maandag verbaasd me in de loods te zien.”

Hoe verklaar je dat FOSK ondanks dat chaotische trekje van je zo’n succes is?
“Toch weer die gedrevenheid. Als iemand in Parijs nú belt voor een spiegel op maat, rijden we morgen naar Frankrijk. Wat zeg ik? Vannacht nog. Dan slaan we de nacht maar over, maar dan heeft de klant zijn spiegel. Er is ons niks te gek.”

Jij gaat ver voor je klanten.
“Ik doe het maximale. We maken supermooie producten en zijn dan ook gedreven om de klant te bedienen.”

Hoe kijk je naar de toekomst?
“We zijn de afgelopen jaren als bedrijf gegroeid en dat is goed. Ik denk wel dat als we verder willen groeien, het op een andere manier zal moeten gebeuren. Op het gebied van montage heb ik me genoeg ontwikkeld, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gedaan. Ik heb nu sterk de behoefte aan een nieuwe uitdaging. Daarnaast wil ik bepaalde zekerheden creëren voor deze onderneming. Op dit moment ben ik veel onderweg en blijven belangrijke zaken liggen. FOSK moet ook kunnen doorgaan zonder dat ik fysiek aanwezig ben.”

Welke concrete verandering heb je voor ogen?
“Dat ik niet meer op de werkvloer zal staan, maar het bedrijf ga aansturen. Een nieuwe stap en ik zal mezelf dus ook opnieuw moeten uitvinden. Wie ben ik, wat doe ik en waarom doe ik het? Maar ik denk dat deze verandering ruimte biedt voor groei.”

Gaat zo’n nieuwe rol jou net zoveel voldoening geven als die spiegel op drie hoog plaatsen?
“Dat is de grote vraag! Maar daar ga ik pas achter komen als ik het ga doen.” 

foskmirrors.com, spiegels.nl